Datum: 07-01-2025
Begin vorig jaar heeft Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) verontreiniging geconstateerd in het grondwater van een terrein waarop Tata Steel staalslakken opslaat. Daar zijn verhoogde vanadium- en pH-waarden gemeten. Tata Steel is verplicht om deze verontreiniging op te ruimen en de kwaliteit van het grondwater te herstellen. Daarvoor moet Tata Steel een plan van aanpak opstellen.
Onderzoek naar verontreiniging
Bij de Staalhaven, aan de Mergelkade, is sinds 2018 een opslaglocatie met daarop naar schatting inmiddels 800.000 ton staalslakken. De OD NZKG heeft hier grondwateronderzoek laten uitvoeren, vanwege het vermoeden dat de staalslakken invloed hebben op de grondwaterkwaliteit.
Het onderzoek toonde een verhoogd gehalte vanadium in het grondwater aan. De verontreiniging blijft voor zover bekend beperkt tot de locatie van de opslag. Op grond van de zorgplicht in het Besluit Activiteiten Leefomgeving (Bal) is Tata Steel verplicht om deze verontreiniging ongedaan te maken. De zorgplicht stelt namelijk dat bedrijven nieuwe bodemverontreiniging – hier valt grondwaterverontreiniging ook onder – als gevolg van hun activiteiten moeten herstellen, met als doel het milieu te beschermen. Tata Steel moet de grondwaterverontreiniging dus saneren.
Plan van aanpak
Daarom moet Tata Steel een plan van aanpak aanleveren waarin staat hoe zij het grondwater gaat saneren. Tata Steel had tot 8 november 2024 om haar plan van aanpak in te dienen bij de OD NZKG. De OD NZKG heeft dit plan ontvangen maar als onvoldoende beoordeeld. Tata Steel heeft nu tot 1 februari 2025 om een nieuw plan van aanpak in te dienen die voldoet aan de wet- en regelgeving. Er zijn verschillende methoden om te saneren, Tata Steel moet zelf met een passend plan komen. Na goedkeuring van het plan zal de OD NZKG toezien op de uitvoering van herstelmaatregelen.
Opruimen staalslakken
Om de verontreiniging ongedaan te maken moeten de staalslakken eerst verwijderd worden. Daarna kan worden overgegaan tot sanering. Indien het bedrijf van plan is het terrein na sanering wederom te gebruiken voor de opslag van staalslakken zal het terrein moeten worden voorzien van bodembeschermende voorzieningen. Hiermee wordt vervuiling in de toekomst voorkomen. Tata Steel is al gestart met afvoer van de staalslakken. Aangezien 800.000 ton staalslak per vrachtwagen moet worden afgevoerd zal dit de nodige tijd in beslag nemen. Daarna kan gestart worden met de noodzakelijke vervolgacties.
Staalslak is een bijproduct van de staalproductie en ontstaat bij verschillende stappen in de bewerking van vloeibaar ruwijzer naar vloeibaar staal. Omdat het ruwijzer nog te veel onzuiverheden bevat wordt een slakvormer toegevoegd die deze onzuiverheden bindt in steenachtig materiaal, de staalslak. De productie van staalslak is onlosmakelijk verbonden aan de productie van staal. De vloeibare slak die ontstaat drijft in een laag op het staal. De slaklaag wordt afgegoten en afgekoeld, waarna de slak wordt gebroken en het nog aanwezige ijzer zoveel mogelijk wordt verwijderd en hergebruikt. Staalslakken worden op het terrein van Harsco afgekoeld. Door Pelt & Hooijkaas, een ander bedrijf op het terrein van de staalfabriek, worden de staalslakken tot een toe te passen bouwstof verder ontwikkeld en afgezet.
Wil je regelmatig op de hoogte worden gebracht van nieuws over Toezicht op Tata Steel? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.