Vergunningverlener Umair Razzagi

Datum: 05-07-2023

Tata Steel moet zich houden aan allerlei regels en vergunningen. Hierin staat beschreven wat is toegestaan en wat niet. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied stelt de meeste van deze vergunningen op. Hoe gaat het verlenen van een vergunning in zijn werk en waar moet je allemaal op letten. Umair Razzagi is sinds vorig jaar vergunningverlener bij de OD NZKG: ‘Het belangrijkste is om zoveel mogelijk winst te behalen voor de leefomgeving en het milieu’.

Hoeveel vergunningen heeft Tata Steel?

‘Tata Steel heeft 1 vergunning uit 2007. Daarop zijn sindsdien heel veel wijzigingen geweest, waarbij voor elke wijziging een aparte vergunning nodig is. In totaal heeft Tata Steel zodoende enkele honderden vergunningen. Jaarlijks worden door ons tientallen vergunningen toegevoegd of aangepast. Ik houd me vooral bezig met de vergunningen van de twee kooksgasfabrieken en van de grondstoffenlogistiek.’

Wat is het belangrijkste aandachtspunt bij het opstellen van een vergunning?

‘Het belangrijkste is om zo scherp mogelijk te vergunnen. Dit betekent dat we de grens opzoeken van wat wettelijk en technisch maximaal mogelijk is om overlast en uitstoot die schadelijk is voor mens en milieu zoveel mogelijk te beperken. In de praktijk betekent dit meestal dat we stapsgewijs steeds meer winst behalen door strengere normen op te leggen, waarbij we rekening houden met de financiële en technische haalbaarheid.’

Hoe worden omwonenden betrokken bij het opstellen van een vergunning?

‘Hangt ervan af hoe groot de voorgenomen verandering is. Bij de overgang naar groen staal bijvoorbeeld, worden omwonenden geïnformeerd met meerdere bijeenkomsten waarin zij hun vragen, zorgen en andere opmerkingen kwijt kunnen. Ook hebben we regelmatig overleggen met organisaties van omwonenden zoals de Dorpsraad en Frisse Wind over nieuwe vergunningen.

Alle ontwerpbesluiten en vergunningen worden gepubliceerd op onze website. O­­p ontwerpbesluiten kun je zienswijzen indienen, als je bijvoorbeeld vindt dat iets beter kan of anders moet. Dit is voor ons heel belangrijk. Reacties van omwonenden en belangengroepen hebben al meerdere keren geleid tot scherpere vergunningen.

Ook meldingen van overlast kunnen leiden tot aanpassingen van vergunningen. We ontvingen bijvoorbeeld veel klachten over geluid afkomstig van schroothandelingen. Op dit moment zijn we bezig met een vergunningsprocedure die moet leiden tot veel minder geluidsoverlast van schroothandelingen’

Wie neemt het initiatief voor het maken van een vergunning, Tata of wij?

‘Dat verschilt per situatie. Het bedrijf doet zijn eigen onderzoeken en stelt prioriteiten. Hier komen aanvragen en voornemens uit. maar het initiatief kan ook bij ons liggen. Dat heet dan een ambtshalve wijziging. Dat kan bijvoorbeeld naar aanleiding van een inspectie van ons, als de normen of wetgeving is verscherpt of als er nieuwe BBT’s zijn. We kijken continu naar wat beter kan en waar winst te behalen valt voor milieu en omgeving. We zoeken de grens op van wat op dit moment, zowel wettelijk als technisch gezien, maximaal mogelijk is wat betreft opgelegde eisen. Hierbij kijken we ook naar andere Europese ijzer- en staalbedrijven’

Wat zijn BBT’s?

‘BBT staat voor Best Beschikbare Technieken. Deze term wordt gebruikt voor de meest doeltreffende methodes die technisch en economisch haalbaar zijn om schadelijke emissies en andere nadelige gevolgen voor het milieu van een bedrijf tegen te gaan. Dit is Europese regelgeving waaraan bepaalde bedrijven, zoals Tata Steel, verplicht zijn te voldoen. Wij kijken altijd naar wat de meest actuele regelgeving is ten aanzien van de BBT’s en of we deze kunnen toepassen.’

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Wil je regelmatig op de hoogte worden gebracht van nieuws over Toezicht op Tata Steel? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Stem