Auto OD NZKG op Tata Steel terrein

Datum: 23-10-2024

Als u overlast ervaart door Tata Steel kunt u een melding doen bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG). Maar wat gebeurt er vervolgens met uw melding? Alex en Niels van het team Informatie en Meldingen zijn verantwoordelijk voor het behandelen van overlastmeldingen. Zij geven een kijkje achter de schermen. 

Wat doet team Informatie en Meldingen? 

Steeds meer mensen maken zich zorgen over de invloed van fabrieken op hun gezondheid. OD NZKG krijgt daardoor vaker vragen van bewoners(groepen) en meldingen van overlast door bedrijven. Het team Informatie en Meldingen zorgt voor snelle beantwoording van deze vragen en behandelt de meldingen. “Met z’n tweeën zijn wij verantwoordelijk voor het behandelen van de overlastmeldingen rondom Tata Steel en de ongewone voorvallen,” vertelt Niels. Ongewone voorvallen zijn incidenten die buiten de normale operationele processen vallen en die mogelijk gevolgen hebben voor de veiligheid, gezondheid of het milieu. Tata Steel moet ongewone voorvallen zelf bij OD NZKG melden. 

Hoe komen overlastmeldingen binnen?  

Mensen kunnen op verschillende manieren een overlastmelding bij OD NZKG  doen, bijvoorbeeld via het loket, de website of telefonisch. De meest voorkomende overlastmeldingen gaan over geur, geluid of stof. “Op de meeste dagen krijgen we tussen de 10 en 15 meldingen binnen, maar we kregen laatst bijvoorbeeld nog 138 meldingen van geluidsoverlast op één avond,” vertelt Niels. 

“Zodra we een melding binnenkrijgen, gaan we ermee aan de slag,” vertelt Alex. “We zoeken de juiste informatie bij elkaar door te in gesprek te gaan met Tata Steel of contact op te nemen met de melder. We bellen of mailen melders om te vragen naar hun ervaring. Wat hoorde of zag u? Wanneer had u overlast? Op die manier krijgen we een beter beeld van de situatie,” legt Niels uit. 

Hoe gaan jullie om met overlastmeldingen? 

De manier waarop overlastmeldingen worden afgehandeld, varieert. “Soms doen we zelf onderzoek, andere keren vragen we aanvullende informatie op of zetten we de melding door binnen de organisatie,” legt Alex uit. “Bij een geluidsmelding nemen we bijvoorbeeld contact op met onze geluidsexperts en kijken zij of verder onderzoek nodig is. In het geval van geur gaat een inspecteur bij tien of meer meldingen binnen een uur gelijk naar de locatie waar overlast wordt ervaren toe,” licht Alex toe.  

Niels en Alex zijn regelmatig op het terrein van Tata Steel te vinden. “We zijn daar drie tot vier dagen per week aanwezig,” zegt Niels. De aanleiding voor een bezoek verschilt. Soms gaat het om eigen surveillance, bijvoorbeeld naar aanleiding van een ongewoon voorval. Andere keren gaan Niels en Alex naar het terrein om te controleren of er incidenten plaatsvinden en of Tata Steel dit ook meldt. “Ter plaatse onderzoeken we of er nog sporen zijn en we kunnen meteen doorvragen als we iets bijzonders zien,” licht Niels toe. “Hiervoor maken we onder andere gebruik van e-noses”.  

Wat zijn e-noses? 

Alex legt uit dat het zogenaamde e-nose systeem een belangrijk hulpmiddel is voor het team. Dit is een netwerk van elektronische neuzen die verspreid zijn over de omgeving van Tata Steel en veranderingen in de luchtsamenstelling kunnen detecteren. “We onderzoeken waar de geur vandaan komt via ons e-nosesysteem. Als het nodig is, spreken we de betreffende werkeenheid aan,” aldus Alex. Daarnaast werkt het team aan de verbetering van de geurherkenning om meer gedetailleerde informatie uit deze sensoren te halen. “We hebben een mobiele e-nose waarmee we extra inzicht kunnen krijgen in specifieke situaties,” vertelt Niels. Je kunt een mobiele e-nose op elke gewenst plek neerzetten om real-time metingen te verrichten. 

Wordt elke melding behandeld? 

Niels en Alex benadrukken dat elke melding met zorg wordt behandeld, ook anonieme meldingen. “We behandelen alle meldingen, ook anonieme. Hoewel we bij anonieme meldingen niet kunnen nabellen voor extra informatie, geven ze wel een belangrijke indicatie. Als we bijvoorbeeld veel meldingen uit een specifiek gebied krijgen, weet je dat er iets aan de hand is,” aldus Alex. Liever ontvangen Alex en Niels een uitgebreide omschrijving van de overlast inclusief contactgegeven van de melders. “Het is lastig om een melding met enkel de omschrijving ‘het stinkt hier’ op te volgen,” zegt Alex.

Wat zijn de consequenties van overlastmeldingen voor Tata Steel? 

Overlastmeldingen kunnen leiden tot verdere stappen, vooral wanneer ze betrekking hebben op een ongewoon voorval. “In dat geval hebben we nauw contact met het Tata-toezichtteam. Zij pakken de zaken verder op en zorgen voor de afhandeling,” zegt Niels. Dit kan leiden tot de inzet van handhavingsmiddelen, bijvoorbeeld een last onder dwangsom. 

Waarom is het belangrijk om melding van overlast te doen? 

Het is van groot belang dat omwonenden meldingen blijven doen. “Als bewoners geen melding maken, weten wij niet wat er speelt in de omgeving,” zegt Alex. “Het melden van overlast helpt ons om een duidelijk beeld te krijgen van de situatie en indien nodig actie te ondernemen.” 

Het werk van Alex en Niels is dus belangrijk voor het bewaken van de leefbaarheid rondom Tata Steel. Door snel te reageren op meldingen en voortdurend onderzoek te doen, dragen zij bij aan een gezondere en veiligere omgeving voor de omwonenden. 

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Wil je regelmatig op de hoogte worden gebracht van nieuws over Toezicht op Tata Steel? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Stem